martijnenmarcelle.reismee.nl

A la orden (tot uw dienst)……..

Leren duiken en genieten van zon, zee, strand en rum…daar eindigden we ons laatste verhaal mee en hebben er geen woord over gelogen. Uiteindelijk zijn we dan ook 10 dagen in Taganga gebleven. Taganga. tot 5 jaar geleden een klein en rustig vissersdorpje met weinig tot geen toeristen, momenteel is het vooral druk met weekend vierende Colombianen, en mensen die komen om te leren duiken, zo ook wij.

Na een keuze te hebben gemaakt voor een duikschool is Martijn bezig geweest met het behalen van zijn PADI certificaat (twee dagen duiken en een theorie examen). Marcelle heeft een mini PADI cursus gedaan en heeft haar angst voor het onderwater ademhalen overwonnen!. Wonderlijk om de onder water wereld te zien, met heel veel mooie aparte vissen, slangen en kreeften. Verderop in de week opnieuw wezen duiken en Martijn is toen zelfs onder water door een tunnel gedoken, super gaaf!

Verder zijn we naar Santa Marta geweest, een plaatsje verderop, niet wetende dat het een nationale feestdag was en alles gesloten was. Helaas diezelfde dag ook kennis gemaakt met de dagelijkse gang van zaken rondom het zijn van buschauffeur en straathonden. Na 6 maanden rondreizen hebben we echt een zwak voor de lieve straathonden, we hebben zelfs al twee keer een zak voer gekocht in Taganga en daar veel hongerige viervoeters blij gemaakt, ook met het geven van de nodige aandacht.Tijdens de busrit naar Santa Marta stak er een straathond over, de chauffeur claxonneerde niet, week niet uit, maar ging recht op de hond af! Een knal, gejank en veel ongeloof volgde, verschrikkelijk dat er mensen zijn die zo hard zijn en geen gevoel hebben L

Later in de week hebben een dagtrip gemaakt naar National Parc Tayrona. ’s Morgens op tijd vertrokken met de boot en na een uur over de woeste zee kwamen we aan bij Cabo San Juan. Het strand gecombineerd met de jungle, geweldig om te zien, ongelofelijk veel mooie witte zandstranden en toch ook veel groen van de jungle.

Een heerlijke dag op de verschillende stranden gehad en een mooie wandeling van twee uur langs het strand richting het eindpunt Cañaverales, vanuit hier zijn we met de bus terug gegaan.

Van de warme Caribische kust, 42 graden, vertrokken we met het vliegtuig naar de hoofdstad van Colombia, Bogota, daar aangekomen was het 10 graden, brrr!In Bogota hebben we een biketour gedaan met een gids, 4 uur dwars door de stad en al het verkeer fietsen, erg leuk om veel verschillende delen van de stad te zien in zo’n korte tijd en dat in een stad met 8 miljoen inwoners.

Na alle grote steden zijn we ondertussen wel een beetje ‘grote steden moe’ en besloten om in de bus te stappen naar Villa de Leyva, een koloniaal plaatsje 4 uur rijden vanaf Bogota.

Afgelopen dagen hebben we hier doorgebracht, lopend naar de watervallen, genieten op het dorpsplein (het op twee na grootste van Zuid Amerika), gezelligheid samen met de dorpsbewoners in het plaatselijke café en momenteel van de rust hier in een super mooi hostel. De rugtassen zitten momenteel nog iets voller nadat we hier een onwijs mooie hangmat tegen kwamen en een nieuwe tas (nummer 3 J). Ook hier in Colombia is het zo fijn om te zien hoe gastvrij de mensen zijn. Op straat beginnen mensen een gesprekje om te vragen waar je vandaan komt en steevast klinkt het ‘ welkom in ons land’. Of de mensen zeggen niks en kijken alleen maar….blonde mensen, die zien we niet vaak.

Hier leerden we ook de slogan van Colombia; ‘the only risk is wanting to stay’

Gisteren en vandaag de laatste voorbereidingen getroffen voor onze volgende bestemming; Cuba! Niet echt makkelijk om in een klein dorpje van Colombia aan euro’s te komen, deze zijn echter wel noodzakelijk om in Cuba te wisselen voor de plaatselijke munteenheid. Na het nodige zoeken en vragen kwamen we in Tunja een plaatsje verderop, uit in een soort cadeauwinkel, de oma daar had ook een money exchange.

Ook schijnen de winkels op Cuba niet echt een voorraad te hebben, dus de nodige dagelijkse spullen ingeslagen. Morgen nog een visum regelen op het vliegveld van Bogota en daarna vliegen we via Panama naar Havana.

Komende twee weken brengen we door op Cuba (waar weinig tot geen internet is.. dus komende tijd geen updates van onze kant ) envieren daar o.a. de verjaardag van Martijn en hiermee maken we ook een voorzichtig einde aan onze geweldige trip, voorlopig.......

Besos

Bertine

Hoi Marcelle en Martijn, heel veel dank voor weer een fantastisch verhaal. Wat fijn dat jullie ons door jullie reisverslagen mee laten genieten.
Groetjes mam

karinkarmen

Jeetje, geweldig weer hoor. Geniet nog lekker van deze (voorlopige) laatste trip, richting Cuba.
Liefs KarinKarmen.

Nelleke

Lieverds, wat een verhalen weer! Heel veel plezier op Cuba, geniet ervan!! Volgens mijn ouders is de Cubaanse Rum een aanrader :-D

Dikke kus

Mirjam Bisschop

Geniet van dit laatste stuk van jullie reis! Ik heb genoten van al jullie verhalen.
Tot gauw,
Mirjam

roelof, marieke, koen en julia

Mooi verhaal en geniet in Cuba! Xx

Gerrit en Hermine

Leuk om weer jullie avonturen te lezen !
Cuba , daar kom je van die dikke sigaren tegen !
Geniet fijn verder en de groetjes van ons !

netjepecora

Alvast gefeliciteerd met Martijn`s verjaardag en ik wens jullie een leuke en speciale dag. Geniet nog even van de laatste weekjes. Opa was helemaal blij, toen hij van Bertine hoorde dat jullie over 14 dagen al terug komen.
groetjes Annet

Maarten en Marion

Hoi Marcelle en Martijn,

Zo te zien genieten jullie enorm. We kunnen ons dat best voorstellen. De tijd vliegt, de reis zit er al bijna weer op. Ook voor ons gaat alles snel, zo is het woensdag en zo weer weekend. Wat zullen jullie, ondanks de verhalen op deze site, straks nog veel te vertellen hebben. Je raakt er natuurlijk niet over uit gepraat. In ieder geval: geniet er nog van en kom goed weer thuis.

Groetjes uit een beetje zomers Nederland,

Maarten en Marion